De website Uitmetkorting.nl wist de aandacht te trekken van tientallen weblogs en nieuwssites met een opvallende vacature: Achtbaantester
Resultaat?
Een uitgebreid verhaal + een link op sites als
en 77 andere websites.
Waarom succes?
De actie met de vacature voor achtbaantester was waarschijnlijk succesvol vanwege:
- De actie voldoet aan de voorwaarden van de Plakfactor:
- Eenvoudig: je kunt de actie uitleggen in één zin.
- Onverwacht: wie denkt hieraan bij het zoeken naar een vakantiebaantje?
- Concreet: Jij krijgt kaartjes voor alle pretparken in Nederland, wij een review van elke achtbaan. Concreter kan het niet.
- Geloofwaardig: de actie dient een doel: reviews verzamelen voor de website zodat Uitmetkorting.nl een beoordeling kan tonen aan haar bezoekers en is daarmee geloofwaardig.
- Met gevoel: je krijgt zin om naar een pretpark te gaan als je dit verhaal leest. Je voelt de adrenaline door je lijf stromen als je van achtbanen houdt.
- Met een verhaal: Uitmetkorting.nl wil ook aan bezoekers met autisme en ADHD een juist advies kunnen geven.
- Komkommertijd. Nieuwtjes vinden is voor journalisten lastiger in de zomerperiode.
- Verschillende keren herhaald (ze hebben de vacature elk jaar)
- Een sterke pagina op hun website. De pagina oogt als een echte vacature met een beschrijving van de dagindeling en een lijstje met vereisten aan de ideale kandidaat. Deze pagina is belangrijk: het is de bron waar journalisten naar kunnen linken in hun artikel.
Wat kun je hier van leren?
Maximaliseer het aantal links wat je krijgt door de tactiek te herhalen. Uitmetkorting.nl had deze actie ook in voorgaande jaren. Door het concept te herhalen, kregen ze links van websites die het verhaal tijdens voorgaande jaren nog niet hadden opgepikt.
Kies het juiste moment: in de zomer kom je eenvoudiger in het nieuws. Je nieuwsbericht heeft minder concurrentie van ander nieuws, journalisten nemen het daardoor sneller op.
Focus op specifieke doelgroepen: Uitmetkorting.nl bood aparte vacatures voor mensen met ADHD, autisme (wat je links oplevert vanaf websites die zich richten op deze doelgroep).
Zorg voor een goed verhaal: gebruik de Plakfactor voor succes.