Links ruilen, werkt het?
Omdat mijn klanten nogal regelmatig mailtjes krijgen met een voorstel om links te ruilen, krijg ik vaak de vraag wat ze hier mee moeten. Links ruilen met andere webwinkels/websites, is dit aan te raden?
Korte versie:
Werkt het? Ja, ik ken diverse voorbeelden van webwinkels die hier succes mee hebben (gehad).
Zou je het aanraden? Nee, zonde van je tijd + risico op problemen
Lange versie:
“Werkt het?”
Op dit moment (2015) is het een tactiek die nog steeds werkt. Ik ken diverse webwinkels die op grote schaal links uitwisselen met andere websites (geen naming & shaming) en die met name hierdoor een bijzonder goedlopende business op hebben weten te bouwen.
Sommige van deze webwinkels zijn inmiddels dermate groot (en krijgen nu ook op andere manieren links) dat ze er mogelijk nooit last van gaan krijgen doordat de verhouding tussen natuurlijke en onnatuurlijke (links) door hun groei recht getrokken wordt. Dit voelt misschien niet eerlijk, maar Google’s algoritme is nu eenmaal vrij van fouten.
“Zou je het aanraden?”
Google raadt het al vele jaren af om het ruilen van links te gebruiken om haar algoritme te manipuleren. Als je een serieus bedrijf wilt bouwen en wilt dat je bedrijf ook over enkele jaren nog kan profiteren van organische bezoekers uit Google, dan lijkt het me buitengewoon onverstandig om je linkbuildingstrategie te baseren op links ruilen.
“Ok, maar Google raadt wel meer af.”
Vergelijk het met het uitruilen van aanbevelingen op Linkedin:
‘als jij mij aanbeveelt, geef ik jou ook een aanbeveling’.
Hoe geloofwaardig is dit? Net als de bezoekers van je profiel op Linkedin, heeft Google ook een prima bullshitdetector. Als je op grote schaal links ruilt met andere websites, dan zal Google dit na verloop van tijd eenvoudig herkennen via haar algoritme.
Bouw je bedrijf liever rondom het concept van waarde toevoegen voor je klanten. Wees uniek in je marcom (marketingcommunicatie) en optimaliseer je marcom op zo’n manier dat je er een maximale hoeveelheid links mee verdient (hey, ik kan je hier mee helpen!). Dit is een bewezen strategie die bedrijven succesvol maakt sinds de mensheid onderling handel drijft.
Serieus: als je met de juiste mix van marcom & linkbuilding jouw website genoemd kan krijgen op alle grote nieuwswebsites, waarom zou je er dan voor kiezen om linkjes te gaan ruilen?
Bonustip: geen last meer van mailtjes over links ruilen
1. Maak een filter aan in je mailprogramma:
De mails bevatten vaak een aantal typische woorden:
Je kunt in je mailprogramma dus een filter instellen waarin je elk bericht die een van de volgende woorden bevat in de titel of in body van het bericht, verplaatst naar een andere map, het bericht markeert als gelezen en je inbox overslaat:
- “linkruil”
- “linkuitwisseling”
- “link ruilen”
- “linksuggestie”
- “ankertekst“
- “anchortekst”
- “gratis samenwerking”
Als je echt overspoelt wordt met deze spam, dan kun je een stap verder gaan en deze zinsdelen meenemen:
- “Beste webmaster” (nagenoeg altijd te lui om je naam op te zoeken op je website)
- “complimenten met uw website” (iemand heeft deze linkbuilders verteld dat ze meer kans van slagen hebben als ze een compliment geven. Gevolg: de ego’s van webmasters wereldwijd wordt gestreeld met massa’s complimenten)
2. Schrik ze af met spamlinks
Mail terug en bied aan om een set backlinks te kopen op Fiverr (links die je hier krijgt zijn nagenoeg altijd spammy en kunnen je positie in Google dus juist negatief beïnvloeden) als ze je nogmaals mailen met deze onzin.